Tuesday, June 7, 2011

pupul bunga dan majlis bersanding

sabtu, 4 june 2011. pagi2 lagi lepas solat subuh kitorang siap2 nak pegi tamu kat pekan nabawan. ngam2 kitorang datang, tym tu jugak ada mende tu. dapat la tguk apa ada jual kat tempat derang. tamu tu macam pasar seminggu sekali tu la. kat sabah panggil tamu.  

tamu dia kecik je. tamu terkecik penah saya pegi kat sabah. myb sebab penduduk di nabawan pun x berapa ramai kot. tak pasti la plak.

barang2 yang derang jual banyak2 sayur2 kampung yang susah nak jupe kat bandar dan ada yang x pernah jumpa langsung. ada jual kuih2, dan binatang2 cam burung2.

balik2 je dari tamu, setiap kereta yang berkonvoi diberi reben utk di ikat pada kereta. sebab kitorang asik lost aje. terutama kete saya la. pasal tak pernah drive pegi sini. saya dapat dua reben. last2 ada sebuah kereta komplen dia tak dapat lagi. yang peliknya dia cakap, "saya belum dapat bunga lagi nak letak pada kereta". saya yang mendengar rasa kelakar, sepatutnya dia cakap reben. saya pon cakap dengan dia "kalo nak bunga, pegila petik aje". pastu saya pula terkena balik, "kami tak tahu apa itu petik bunga, pupul bunga kami tau la" cisss..terkena balik. dia pikir saya tak paham bahasa brunei. saya cuma malas cakap saje.

pupul = petik

itu pasal la saya malas btul mo balik kampung ayah, slalu kena ejek tak paham dan tak reti cakap brunei. memang pon kebanyakannya saya tak paham dan saya tak pernah nak cakap pon bahasa tu ;) karang kalo cakap, lain pula bunyinya =D lagi kena gelak.

thari tu kami hantar pengantin lelaki untuk bersanding, theme color dia pupel. ramai juga datang. punya la panas terik masa berarak hantar pengantin tu sampai dewan. kampung ni kecik je, tapi semangat perpaduan sangat la best! yang conduct majlis semuanya ustaz2 muda. rasanya, kurang kot beragama muslim kat sini. tu sebab derang mintak tolong ustaz2. lepas je bersanding, kitorang balik terus, sebab takot sampai lambat ke kampung. 

cik polish dapat reben pertama kali :)

kete pengantin, chery labuan, jadi tak heran sangat ;p

de bride n groom

ramai nya pengiring pengantin lelaki dan cuaca sangatla panas ~_~

ni la nama kampung dia. dan semoga bahagia :)

camni la rumah2 kat kampung tu. nampak kemas dan teratur.

pelik tau, tiap ruma pakai toilet camni. da macam mat saleh nye style je.

jupe pokok kelapa bercabang dua, rasanya cam biasa je nampak kat tepi laut, tapi dia nak jugak bergambar. layankan je la. 


No comments:

Copyright © 2013 Reserved to Nufaka's Blog's
Design by Azhafizah.Com