Thursday, July 9, 2015

malas pegi bazaar

mende ni sme da post dlm insta. tp aku terasa nk merajinkan diri updet dlm blog gak. hrp2 taun ni aku rajin la kan. 

taun ni berpose tanpa boncit. sbb xde drebar nk g bazar maka memang idokle aku menjejak kaki g bazar. mmg b4 this masa bujang pon aku x pnh g bazar. masa da kawin dgn boncit je aku bawa dia jln2 g bazar. lgipon aku rasa cam x baloi je kan nak membeli. sbb x kompem sedap x. pastu aku dgr2 komplen member ckp harga kat bazar skg pon da mahal. ok, xpyhla ke bazar. mohle ketang ketung kat dapur je. 

rasa malas nk masak yg sedap2. tp tersedap jugakla. hihih..perasan aku je la. aku mmg xde kje lain. resepi gogle je la. xpon tgok fb. jadik mmg xde alasan la nk ckp xreti masak. poyo. 


puasa pertama aku masak simple. kue tiaw goreng tabur daun kucai yg aku tanam kat blakang umah je. aku xde idea, member aku sugest resepi mi je. balik kje trus gi pasar bli mi. utk kunyah2 aku goreng jemput2 pisang. sbb pisang dah lembek. fatin ckp aku trer wat jemput2. hahaha...tgok goggle lah.

hari kedua makan nasi je lah. lauk ikan asam pedas tmbah daun kesum blkg umah. bayam masak air tu sayurnye aku beli lah. xde tanam blkg umah. hahah. utk kunyak2 aku wat sukun goreng je. musim sukun kan skg. aku ada beli ikan kat pasar membakut seblom puasa lagi. jadi kn habiskan cpt2. kang ikan da jadi x sedap klo letak dlm esbok lama2.  sjk dok sabah ni, aku rasa klo ikan da lebih smgu dlm esbok rs cam x best da nk makan. knon da x manis isinya. gedik ok.


hari ketiga rasa nak makan ayam, masak nasi ayamla paling sng. tp kesian, ktrg nak g beli ayam kat yusla tp dia ttup dah kedai sbb dia pnt rmi sgt org dtg bli ayam. tpaksa ktrg bli ayam kat pasar je. bli skit je la. pastu timun jepun pon xde gak. pki timun bse je la. kunyah2 ktrg wat buger mini malaysia. paling failed nk wat doh, nyampah btl lah. spesel skit pau sambal ni, siap ltk salad. over kan.


puasa 4 masak nasi lemak sambal sotong. ini mmg aku trer wat. hahahah...small de pieces.

 utk kunyah2 wat ubi rebus sbb ada sambal. mmg set nya la tu.


puasa 5 spagethi dgn roti john. tuko pki cendawan butang. cam x sedp. sedp lgi pki straw mushroom pada aku la.

pose 6 makan nasik balik. aku mmg da pkir nk masak telo itik masak lemak. sedap2.sayur masak bendi goreng. taktau nape kalini aku meroyan sgt bli bendi. fatin bising btl aku asik bli bendi. aku mmg ske masak lemak ni. mak mertua aku sllu masak klo balik klang. dia bse letak timun. klini aku ltk timun sbb timun lebih masak nasi lemak. kunyah2 goreng jemput2 ikan bilis saja.


pose 7 wat spagethi goreng. sbb ada lebihan paste masak spagethi rtu. ini sng je. letak lada kisar, campo paste lebih, campo2 la dgn tauhu, sayur, tomato. setel. kunyah2 wat jemput2 pisang lg. air tetibe rajin nk membandung.

 pose 8 makan nasik. wat lauk sadin sbb plan esok nye nk wat sadin roll. hahah..pemikiran harus panjang. sbb aku beli tauhu 2 bijik. ak masak kobis lemak campo tauhu. sedap. wat telor bistik yg x berapa hebat tu. main hentam je isi ayam campur mcm2 sayur yg ada dlm tu. aku x igt amende aku wat utk kunyah2. hahaha

 pose 10 masak ikan singgang rebus n sayur bayam. sadin roll gn inti lebihan semalam n ini paling spesel. tembikai laici. sedap giler. pastu ketagih. aku blender sbelah je dr tembikai tu dpt la satu jug.

 pose 11 mcm byk je kan lauk. ikan cencaru sumbat. ini memang sedap. hahah...sup sayur, sambal sotong. pastu wat kuih. sbb doh byk wat 2 jnis. donut n pau sambal. wat pau sbb ada sambal sotong. tp x ngam la masukkan sambal sotong dlm pau tu. dia kn sambal ikan blis gak baru kick.
 pose 12 paling malas, mi goreng dgn telor. ahahah...


pose 13 wat nasi goreng x sempat snap gambo sbb lambat masak. ni sme pasal adik aku masak nasi lambat. dia lupa tekan suis. membara je kan. dahtu nasi goreng jadik lembek sbb gn nasi baru masak.


wat air tembikai tp xde laici n bubur kacang.



pose 14 mi goreng lagi tapi bihun. habiskan stok udang n sotong belambak. kunyah2 wat jemput2 je.


pose 15 makan nasi, ikan sumbat, ikan asam pedas n kangkung goreng, kunyah2 wat kuih kacang tu. pakai lebihan bubur kacang intinye. tp macam lembik pastu jadik mcam x cantik. hahah...tp rs sedap je mcm makan bubur jg.


pose 16 wat ikan masak lemak, kacang goreng pastu goreng lgi jemput2. kuih2 tu jiran bagi. air sirap selasih. suka la ada selasih cam cantik kan?


pose 17 wat mi goreng sbb nak balas pinggan org sbelah, pastu dia xde. wat masak ikan rebus asam n sayur sawi goreng. pastu oren selasih.


pose 18 masak ikan kicap sayur sawi n wat kuih sosej. tp rs nya doh dia cam x jadi. x naik kembang. jadi x sedap. hahaha


pose 19 rajin, wat nasi tomato. wat acar n ayam masak merah. ni kat pinggan nak bagi jiran tu la. hihi..kunyah2 x igt masak apa.


pose 20 nk sgt makan roti jala so kn masak kari. bayam masak air, ikan goreng


ni pose 9, gantung periuk. sbb kn g kk hantar borang waran. sedap makan foldover mcd yang baru. hihih

spi sini je aku transfer gambo. esok2 aku share menu pose seterusnya. hahah...dok sni rajin le masak. klo aku balik kampung da lama muka aku hari2 kat bazaar. 

























3 comments:

cik hani said...

better masak sendiri la kan.. g bazar pun bukannya sdsp sgt kan.
saya pun msk bln puasa ni, kalau terbabas ke bazar pun hanya sekali dua saja sebab tak sihat nak masak.

Dhiera nadhirah said...

kemain rajin lagi dia masak.
btw, selamat hari raya. maaf zahir batin

Norain Binti Omar said...

Salam,

My name is Norain from ZALORA Malaysia and I would like to offer you to do a collaboration with us. Appreciate if you can drop me an email at norain@zalora.com.my

Thank you

Copyright © 2013 Reserved to Nufaka's Blog's
Design by Azhafizah.Com