Tuesday, September 1, 2015

aktiviti cuti merdeka

selamat hari kemerdekaan ke 58 pada tahun 2015. aku x bawak balik laptop. so wish lambat sehari. okla tu. yg bestnya dapat cuti hari senin. boleh rileks kat umah. sebab cuti dr sabtu menyambung ke ahad sampai ke senin. sonok guling2 atas tilam depan tv. hihih...

so, smlm aku plan nak buat apa patut belakang umah tu. dalam umah aku tu kalo di kemas2 x jugak kemas. firuz tukang wat sepah balik. sakit pinggang je tonggeng kutip mainan nye.

check2 pokok cili subur plak lagi 2 batang tu. bekas aku baling2 cili2 yg da busuk dlu2 belakng umah. pandai hidup sinri. memang aku perasan dia ada hidup tumpang akar dengan serai. aritu aku beli ikan banyak. siang2 perut aku campak kat akar2 pokok yg aku tanam. geram punye pasal. pakai baja beli x mnyubur. aku baling benda busuk jugak dia nak subur. trus berbuah x igt dunia. 

kire sihatla ni tanaman pakai baja organik ok. aku baling perut ikan plus siram air basuhan ikan tu la. ada jugak aku siram sekali air beras. 

ni rasanya cili thailand kan. jarang jual kat pasar2 sabah. biasa sni cili padi cili besar. kire okla aku ada stok sinri cili ni. aku xdela suke sgt mkn cili. sbb sejak firuz pon makan sama2. kena masak xle pedas sgt, pedas lite2 je okla.

geram kan tgok cili bergayut. aku petik sme semalam masa besihkan belakang tu. segar2 btul.

aku kerat sme batang pucuk manis ni. ada la dalam 5-7 batang aku tanam taun lpas. da byk kali naik daunnye aku cantas aje. igt nk buang aje, kalini tgok cam elok je nk wat makan. alang2 ada lagi lebihan keledek 2 bijik dlm bakul. aku masakkan bekal firuz arini. sayur pucuk manis plus keledek masak air. makan sayur organik kau. dapat seperiuk penuh jugakla.

 projek minggu ni tanam daun bawang. aku da bli daunnye seminggu lebih, aku rendam aje dalam air, elok plak x mati2. makin bertunas2. botol2 pon da terkumpul dengan byk nye belakang umah. mmg saje aku kumpul2 botol ntah ape2 ni. kcik beso sme aku simpan. ada botol downy, botol spray ironing, air gas, air sirap...hahaha..aku malas nk pakai pasu dah. mana ada aku balun. kcik pon kcikla. 

dlu2 aku cam malas nk motong botol ni kan. biasa aku pakai gunting. rtu adik aku ajar bakar skit gn lighter, bile da cair skit kau cucuk pakai gunting pastu gunting la cam biasa sampai tinggal separuh. pastu nk wat lubang bawahnye pon pki lighter jugak. bakar dlu kasik lembut pastu korek gn gunting kasik lubang supaya siram air dia kuar la lebihan air kat lubang tu. xelok pki bekas tanaman xde lubang bawah. air bertakung dlm bekas, lama2 tanaman mati.

aku beli daun bawang seikat rm1. aku pecah2kan jadikla kepada 5 bekas. sebekas tanam dlm pasu bekas tanam bayam yang mampus kena makan ulat. hampeh. yela bekas kcik2. aku cucuk sikit2la.

 pastu aku tebas pandan n daun kesum yg da menjalar kemain seronok. da naik hutan pon ada aku tgok. pkok ni dedua menjadik2 sbb aku sllu siram dgn air mesin basuh. air nye bertakung situ. sukala dia kan lembab aje. 

c firuz da full isap botol skang. senang hati ku. makciknye da balik smnjung daftar univ. kesian, da kena hantar balik umah nanny today. 

ituler aktiviti semalam. 

3 comments:

cik hani said...

pokok cili kita satu je berbuah, yang lain tak berbuah pulakkk

azizah green line said...

wahhh subur ye tanam.. best2.. selalu mak pun jirus dengan air bilasan beras atau air rendaman ikan..mmg menjadi..

cik chinta said...

cik hani, org ckp klo ske mkn cili x jadik klo tanam. xtaula
jijah, ikan nye seminggu skli bli, smgu skli jwb nye berbaja

Copyright © 2013 Reserved to Nufaka's Blog's
Design by Azhafizah.Com