Tuesday, September 8, 2015

tanjung lipat

benda ni da 2mgu lepas. sblm merdeka da pegi. skli hntar adik aku g airport. aku amik cuti hari jumaat sbb xnak kelam kabut drive. tiket hari sabtu so jumaat da gerak g kk. aku xlarat la ulang alik drive kot skg. takut kaki krem ke apa kan tgah jalan. naya je. sebab dia da agak berat, so bile tido masuk dlm carseat.  berbakti sguhla carseat ni, nak masuk 2 tahun lebih da guna. berbaloi2. dr newborn sampai le skg.

sbb xtau nak makan apa nti smpi kk. aku masak la nasi lemak. mmg da redy brg nak masak tu. kacang je la campak2 masak. lagipon nk ajar firuz makan pedas2 da skg. nampaknye ok je. ktrg brenti makan kat tanjung lipat. otw ke one borneo. aku klo xde hal xde la nak jejak one B tu. g sana sbb nak bli kain kat kamdar je pon. mcm xle masuk la aku dengan kedai lain kat sni. lgpon mcm aku xtau mn lg kedai nak g kan. hahahah...ooo...bli kain sbb nak wat baju baru la. uniform kje sme da xmuat. klo muat pon..cam muat muat..haaa..tejojol je sme benda bulat kecil bulat besar. 

firuz klo makan tak byk songeh. sme benda aku masak dia telan. tp paham2 la selera budak2. dia x suka manis. paling penting kena ada sayur. ikan ayam xde ok lg. kalo makan nasi lemak maknanya ko makan timun je. hahahah.

ada jugak aku goreng cempedak. bukan dia tau makan. benda manis dia x suka sgt. tp coklat eskim gula tau plak makan. cme aku pantaula. sllu mmg xdela aku bagi. sbb kat umah xde stok bende jajan ni sme. yg ada biskut tiger je. 

pestime la aku dtg sni. padahal sllu je lalu situ. elok juga rupenye tempat ni. bersih, lapang banyak space. klo x dapat duduk atas kusi kau bawak tikar sinri la. tempat mainan pon ok jugak. terjaga bersih.

aku dtg ni hari jumaat so org x ramai, xtaula kalo hari2 cuti dia tetibe jadik kotor kan.

dekat dengan pantai, tp aku cam x percaya nak mandi pantainye kan. sbb banyak kapal berlabuh situ. hihih

laki aku pesan, kalo ada banyak kapal anchor jgn mandi pantai nye sbb bahan kumbahan dr kapal direk je salur ke laut. haaa..paham2 la.

tandas pon besar, xmasuk dalam sbb x rasa nak buang apa2.

bebudak dua ni nak jgak g pantai. pegi la. aku da penat drive n makan. dok melepak kejap.





dah dekat 3 bulan jugak adik aku jaga firuz ni. sjak dia habis matrix parents aku hantar dok sni dengan aku sebab xnak dia tak tentu hala dok umah sana. sbb parents dedua masih keje so derg xde masa nak pantau anak dara sorang ni kemana2. kau paham2 jela umah aku tu pusat bandar. 

sambil dia dok sni aku suh jaga je la firuz kat umah n bagi duit poket kumpul utk dia masuk univ. nanti ada la duit juga masa nak masuk blaja. xdela kering kontang. sbb parents aku pon x bagi dia keje2 merata2. bio la dok umah. selamat dunia akhirat.

berapa hari lpas adik aku balik firuz ni demam panas terus. aku syak dia rindu makcik nye yg sllu melayan kat umah. plus dia da kena hantar gi umah nanny agaknye da x selesa. sebab situ dah ramai budak kena jaga. dlu awal2 firuz n ada sorang lg je yang dia jaga. sejak taun ni da bertambah ramai dia jaga sampai jadik 4 orang. tu pasal aku rasa dia cam x kisah kot masa aku x hantar 3 bulan tu. sbb aku tgok dia mcam bz btul urus 3 orang budak lagi.

merah2 muka masa aku bawak balik. sbb masa hantar pagi xpanas pon. sampai umah amik remote ekon suh on. kepanasan sangatla tu.

bukak baju sme basahkan towel tuam2 kat badan. bagi makan ubat payah benor le. aku pujuk2 bg upah baru dia nak makan slow2.

petang nak ke mgrib mcm trun suhu. siap main2 lagi. call makciknye kat univ pon sama naik demam. elokla tu kau berdua.

malam elok plak tido. badan pon da x panas. klo budak demam ni bukan apa, memang x dapat nak tidola, merengek aje nangis. kau plak x henti2 kn tuam bdan dia dengan ais. pastu kompom2 kau x tido la jawabnye. trus mata lebam macam panda g kje.

terlebih sejuk carik kain nak selimut plak. esoknye pagi masa nak hantar ke nanny naik balik suhu. aku da redy ubat hantar skli pagi tu. nasib baik masa balik aku amik da elok. kejap aje demam rindunye tu. macam demam ngade2 aje. fuhhhh....lega.

skang hari2 pon kol makcik kat univ. bile ngan makcik laju je nak cakap dalam tepon. kepoh.

2 comments:

azizah green line said...

rindunyaaa kat sabah! dulu pagi2 lepak sini tengok matahari terbit..
awak duk sabah lagi ye..

cik chinta said...

keje sini heavenssss...hihih.. tu lom pkir pindah lg

Copyright © 2013 Reserved to Nufaka's Blog's
Design by Azhafizah.Com