Sunday, April 21, 2013

resepi hotdog roll agak2 aje...

brekpes pada hari ni..hotdog roll with milo. senang hati dpt mkn kuih yg asik di impikan. sebab jiran sbelah dah x menjual kuih ni lagi. rindu sgt nk makn.

opkos handmade la. ko gile nak beli kuih yg sama satu besen ni? percubaan pertama yg berjaya. bahan main hentam masuk2. xde timbang kati punye. agak2 saje. nasib jadik dgn gembira kuih2 ku semua.


meh aku bg resepi hentam itu...resepi aku ni xde guna telur.

bahan2 nya:

tepung 3 cawan besar mug besar
susu pekat manis 2 sudu besar
gula 6 sudu kecik
mauripan 1 bungkus
air suam 1 setengah cawan
mentega 2 sudu besar

cara membuat:

masukkan gula dan mauripan separuh dalam air suam. kacau sampai larut. kemudian ketepikan.
masukkan baki mauripan dalam tepung bersama susu pekat dan mentega. gaul sampai sebati.
campurkan air suam yang diketepikan sikit2 sambil uli tepung tu sampai la menjadi doh. 
agak2 la. jgn lembek sgt, jgn keras sgt.
kalo rasa da sedang2 lembut tu. xpayah habiskan air secawan pon xpe. 
uli doh sampai takde tepung melekat di tangan. kire ko tguk  tangan bersih dan tepung2 dalam besen sme melekat antara satu sama lain dengan berjaya. maka, btulla tuh.
bulatkan doh.
tutup doh dengan penutup ape2 je.
biarkan selama sejam supaya dia kembang.
lepas sejam uli lah panjang2..pastu lilitkan di sekeliling hotdog.
goreng...pakai api sederhana. rajin2 balik2kan. karang hangus sbelah.
siap...makan.
untuk sukatan ni, maybe bole dapat dekat 20 biji ke atas. 

okeh, da kenyang..next mission...iron baju seminggu punye pulak daaa...uhuks. klo rajin. if malas. selai je la dlu. penat & lenguh plak badan sbb ngemas rumah buang sawang2 tadi.

6 comments:

cha said...

wah mcm senang je. nk tryla nanti

Mrs Najib said...

ermm layan pepagi makan nie..

aien hermionie said...

aien tengok cam senang.. harap2 menjadi lar aien wat.. nampak sedap tue.. nyum3..:)

cik chinta said...

cha, sng (:

mrs najib, da mkn, ntok. hukhuk

ain, mmg akn jdik pye.

najwa nano said...

pndainya akak buat roti.selalu najwa bt xmnjd lngsg.keras.pasti cuba :)

cik chinta said...

ni bukn wt roti, cm wat kuih je dohnye tu. yg doh cm wt donut jg.

Copyright © 2013 Reserved to Nufaka's Blog's
Design by Azhafizah.Com