Tuesday, October 11, 2016

pokok kesum

masa memula pindah umah ni aku banyak kali jugak try tanam daun kesom/daun kesum ni. tapi tak menjadik. orang johor mesti mau ada daun kesum ni. sebab nak masak asam pedas. 

biasa aku tanam amik batang yang lebihan beli kat pasar tu cucuk aje lah kat tanah. mati aje. memang la pokok kesum ni jenis nak tempat berair, rumah aku dahla kering kontang. tanah bekas timbun kan nak buat rumah. jenis tanag merah berbatu. 

tak putus asa tanam jugak semula bila dah mati. ada sekali tu pergi pasar pagi kampung2 pastu beli daun kesum seikat semata nak buat tanam. aku rasa kalau pergi yang kat kampung punya mesti baru petik kan. mesti bagus kalau nak tanam. pastu aku dapat idea untuk jadikan kawasan tanah belakang sentiasa lembab dengan alirkan air mesin basuh.  

hasilnya, memang hidup dan gemuk semua daun kesum ni. siap merebak menjalar. aku kena potong bagi kemas walaupun tak nak guna. lepas potong biasa aku bagi jiran.

ini hasil aku mengemas semua daun kesum yang menjalar. banyak sangat. bagi jiran lah. aku kalau nak guna ada lagi boleh petik. 

gemuk ni, daun dia agaknya kalau ukur guna pembaris ada panjang 6 hingga 7 cm. 

cuma masalah sekarang tanah kat belakang dah jadi over lembab pula. berair aje. huhu..nanti lah fikir macam mana nak settle.

No comments:

Copyright © 2013 Reserved to Nufaka's Blog's
Design by Azhafizah.Com